Kortrijk debatteert…naast de kwestie.

Tijdens een inhoudelijk bijzonder zwak debat op Radio 1 discussieerden Stefaan ‘bucket’ De Clerck en 20Cent Van Quickenborne o.a. over mobiliteit en openbaar vervoer in Kortrijk (1). Nu, over ‘mobiliteit en openbaar vervoer’ is veel gezegd want het debat werd meteen verengd tot de verbinding tussen Hoog Kortrijk en het centrum van de stad. Waarbij de oude De Clerck het huidige stadsbestuur verweet geen langetermijnvisie te hebben – een stokpaardje van de CD&V – en Van Quickenborne meteen verwees naar de autovrije markt, de ondergrondse parkings en het proefproject met de trambus. Vanzelfsprekend merkte de journalist niet op dat de frequentie van de bussen tijdens de vorige legislatuur – toen De Clerck en Van Quickenborne nog samen een coalitie vormden – teruggebracht werd van 3 bussen naar 2 per uur. Het gebrek aan dossierkennis bij journalisten en politici is werkelijk hallucinant. Van Quickenborne hield het De Clerckgewijs vaag op ‘een omslag van een stad die de auto omarmde nu naar een stad waar de fietsers veel meer plaats krijgen’ en De Clerck verwees – erg onduidelijk maar dat zijn we van hem zo gewoon – naar zijn (terecht) afgeserveerde (want uiterst megalomane en peperdure) ideetje van een tram tussen het station en Hoog Kortrijk. Van een visie gesproken! De ondergrondse parkeerdromen van Van Quickenborne zuigen trouwens in de eerste plaats bovengronds steeds meer auto’s naar het centrum van de stad en die voertuigen wil hij dan ondergronds gaan stallen. Zo schep je natuurlijk nooit meer ruimte voor fietsers. Maar misschien dacht Van Quickenborne in dat verband wel aan die schaamlap van 200 meter fietsstraat Overleie, dat is mogelijk. Een fietsstraat is evenwel geen oplossing ten gronde. Wat in de discussie over mobiliteit in Kortrijk altijd weer opvalt is dat geen van de actoren een zicht heeft op het grotere plaatje. Hoe veel/weinig investeert de stad Kortrijk trouwens in openbaar vervoer? Kortrijk investeert vooral in stilstand. Vroeger en nu.

Van Quickenborne en De Clerck verwijzen allebei naar een verbeterde verbinding met het openbaar vervoer tussen het centrum van de stad en Hoog Kortrijk. Blijkbaar heeft geen van beide heren er een idee van waar al die mensen vandaan komen en nog minder waarom ze het openbaar niet nemen om op hun bestemming te raken. Het antwoord is nochtans heel eenvoudig: het openbaar vervoer deugt niet. Van geen kanten. Niet alleen in deze stad maar in heel het land niet. (Openbaar) vervoer moet betaalbaar, snel, frequent en comfortabel zijn. En met comfortabel bedoel ik niet alleen goede zetels maar ook dat het jou op aanvaardbare loopafstand van je vertrekpunt naar je uiteindelijke bestemming brengt. Wat het openbaar vervoer tussen het centrum en Hoog Kortrijk betreft, vergeet men dat niet iedereen in de buurt van een station woont. Neem nu dat je vanuit Heule naar AZ Groeninge moet met het openbaar vervoer. Als je veel geluk hebt, kan je om het half uur een bus nemen aan een bushalte die op vijf minuten stappen van je huis gelegen is. Reken daarbij de tijd van de rit naar het station van Kortrijk. De kans dat je daar meer dan een kwartier mag wachten op een aansluiting naar ’t Hoge is niet denkbeeldig. Alles bij elkaar ben je meer dan een uur onderweg. Je zou wel gek zijn als je de auto niet neemt want die brengt je op een kwartiertje op je bestemming. Van voordeur tot voordeur. Hetzelfde geldt voor mensen die van buiten Kortrijk met de auto komen en op ’t Hoge moeten zijn. Dat doen zij niet omdat zij zo graag benzine verstoken maar omdat er in veel gevallen geen volwaardig alternatief is. Een snelle – maar ook dat is heel relatief – designbusverbinding tussen het station en ’t Hoge is maar een heel klein, ja, zelfs verwaarloosbaar, stukje van de oplossing. Want wie voor die oplossing kiest, moet er meteen ook andere oplossingen bijnemen. Zoals de trein nemen. Of een andere bus nemen. Maar om de trein te nemen ben je vaak al verplicht met de auto, bus of fiets naar het station van vertrek te rijden. Alles samen leidt dat tot ongeveer een verdubbeling van de reistijd. ’s Morgens en ’s avonds. Dan mag het toch geen verwondering wekken als mensen de bus tussen het station van Kortrijk en ’t Hoge niet nemen? Het openbaar vervoer is gewoon niet concurrentieel ten opzichte van het privévervoer. Daar zal geen Van Quickenborne of De Clerck iets aan veranderen, zoveel is zeker. Wat zij doen is nooit meer dan wat cosmetische oplossingen aandragen. Een designbusje hier, een trammetje daar, een parking ginder. Fundamenteel ingrijpen hoort er niet bij. Dat was onder de ontspoorde visionair De Clerck niet anders dan onder tafelspringer Van Quickenborne.

Kortrijk haalde de mosterd voor die trambus in het Franse Metz. Ter informatie enkele cijfers. Kortrijk heeft een oppervlakte van ongeveer 80 km², Metz 41 km². Op die 80km² huizen in Kortrijk ongeveer 75.000 mensen. De bevolkingsdichtheid van Kortrijk bedraagt 939 inwoners per vierkante kilometer. Metz heeft 120.000 inwoners en een bevolkingsdichtheid van 2.863 inwoners per vierkante kilometer. Metz is dus 3 keer dichter bevolkt dan Kortrijk. De lezer kan zich op basis van die simpele gegevens alleen al moeiteloos voorstellen dat de behoefte aan openbaar collectief vervoer in Metz veel groter is dan in Kortrijk. Als iedereen in Metz met zijn eigen auto gaat rondrijden, komen ze daar gewoon niet meer vooruit. In Kortrijk is dat voorlopig nog anders. In Metz is openbaar vervoer een pure noodzaak geworden. In Metz heeft het stadsbestuur een duidelijke keuze gemaakt voor het openbaar vervoer en probeert men het individueel vervoer te ontmoedigen. De frequentie van de bussen is in Metz stukken hoger dan in Kortrijk. Net als de dichtheid van het net. De bussen hebben in Metz eigen busbanen. In Kortrijk kiest men met de aanleg van ondergrondse parkeermogelijkheden voor bezoekers duidelijk voor privévervoer van en naar de stad. De promotie van het openbaar vervoer blijft in Kortrijk beperkt tot het tijdelijk aanbod van een designbus die tussen het andere verkeer moet laveren. Van Quickenborne wil dat er tegen 2019 niet minder dan 10 van die mastodonten in Kortrijk rondrijden. Die kosten 950.000 euro per stuk. Uiteraard te betalen door de gemeenschap. Niet door Kortrijk, maar door de Vlaamse overheid. Uiteindelijk zullen die trambussen – zolang Kortrijk geen fundamenteel andere keuzes maakt – een financiële strop blijken te zijn. Met dank aan 20Cent Van Quickenborne en langetermijnvisionair De Clerck.

(1) http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/politiek/1.2464711

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.