Het vergiet van Kortrijk.

Al van bij de eerste spadesteek was het duidelijk dat het Gouden Kalf, het binnenstedelijk winkelcentrum van Kortrijk, niet bijzonder goed gefundeerd was. Figuurlijk en letterlijk. De grond waarop het winkelcentrum is gebouwd, is namelijk nogal drassig. Om niet te zeggen moerassig. Nu, bouwtechnisch hoeft dat geen drama te betekenen; daar vallen wel oplossingen voor te bedenken. Die oplossingen hebben natuurlijk een prijskaartje en daar wringt het schoentje wel eens. De goedkoopste oplossing is evenwel: gewoon negeren. En dat is hoogstwaarschijnlijk ook waar de bouwheren van K in Kortrijk voor hebben gekozen. Deze oplossing doet misschien niets af aan de stabiliteit van het gebouw, maar na verloop van tijd krijg je toch wel problemen met de waterhuishouding van het gebouw. Omdat een flink stuk van het gebouw zich eigenlijk ondergronds bevindt, doet het ook geen afbreuk aan de esthetische kwaliteiten van het bouwwerk. Als die er al zijn, natuurlijk. Het uiterlijk van de ondergrondse delen lijdt er wel onder; op de muren van de in- en uitritten van de parking van het Gouden Kalf is het resultaat van die ‘oplossing’ al duidelijk te zien. Amper vijf jaar na de opening! Peter Lanssens schreef er een week of twee geleden een artikel over (1).

Anders dan je zou denken is dat artikel niet interessant omwille van het insijpelen van water in het winkelcentrum en de cosmetische oplossingen die men daarvoor bedacht heeft. Het artikel is vooral interessant omwille van de (des)informatie die de journalistieke activist Lanssens – over dat journalistiek activisme later meer – via zijn artikel verspreidt.

Eén van de overbetaalde managers van het Gouden Kalf (Yvan Devlaminck) heeft Lanssens namelijk wijsgemaakt dat er ‘op een normale weekdag toch al snel een goeie 15.000 wagens de parking van het winkelcentrum binnenrijden’. Devlaminck weet deksels goed dat journalisten een grondige afkeer voor cijfers en zelfstandig nadenken hebben en een gezagsargument nooit ofte nimmer in twijfel trekken; een (Kortrijks) journalist gelooft altijd wat je hem vertelt. Tot je hem iets anders diets maakt.

Bekijken we die 15.000 wagens eens wat van dichterbij. Normaal rekent men voor de bezetting van een wagen op de snelweg op 1,8 personen per wagen. Ik vermoed dat het er voor een bezoek aan een winkelcentrum meer zijn, maar soit. 15.000 wagens ‘op een normale weekdag’ betekent – aan een bezetting van 1,8 per voertuig – al 27.000 bezoekers. Het winkelcentrum is op een jaar minstens 320 open. Als het allemaal ‘gewone weekdagen’ zouden zijn, dan kwamen er per jaar 8.640.000 bezoekers naar het Gouden Kalf. Alleen al met de auto!

Volgens een studie van de universiteit van Gent (2) komt echter maar ongeveer 60% van de bezoekers aan het winkelcentrum met de wagen. In totaal zouden er dus jaarlijks, volgens een simpele regel van drie, minstens 14.400.000 koopzuchtigen het winkelcentrum bezoeken! Enfin, als we Devlaminck en Lanssens mogen geloven, natuurlijk. Wat we beter niet doen, zoveel is wel duidelijk.

(1) http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kortrijk/water-sijpelt-in-parking-winkelcentrum-a2338312/

(2) http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs_2013/cvs13_029.pdf

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s