Jonge wolven?

In afwezigheid van de grote kanonnen van de plaatselijke Nieuwsbladjournalistiek, Vermoere en Vanhee, die waarschijnlijk van een welverdiende (?!?) vakantie genieten, mogen de kleine garnalen, Wouters en Vantomme, de wereld met hun scherpzinnige commentaren verblijden. Het is daarbij merkwaardig – ‘verbijsterend’ is een beter woord – vast te stellen hoezeer die jonge wolven het kritiekloos gezwets van hun ‘leermeesters’ sjabloneren.

Omdat het ondertussen alweer een week of vijf geleden was dat het Gouden Kalf nog een gratis promotiepagina in de krant kreeg, vond journaliste Evelien Vantomme het nodig om de betaalde protagonisten van het centrum van Kortrijk nog eens een forum aan te bieden. In de praktijk verloopt dat ietsje anders: de manager van het Gouden Kalf of de centrummanager belt de persjongens en -meisjes op om hen mee te delen dat hij iets te vertellen heeft dat hen wel zal interesseren en hen weinig of geen moeite kost. Vooral dat laatste is uiterst belangrijk. Vervolgens spoeden de krantenjongens en -meisjes zich, op het afgesproken tijdstip, in gestrekte draf naar de plaats van afspraak, alwaar ze ijverig noteren wat de managers uitkramen. Ten behoeve van de persjongens en -meisjes voorziet het management ook vaak in wat voorgedrukt promomateriaal, wat voor de journalist uiteraard een immense verlichting van zijn/haar werk inhoudt. Thuisgekomen volstaat het voor de scribent dan om hier en daar wat aanhalingstekens te plaatsen en het artikel is klaar voor publicatie. Kritiek- en inhoudsloos maar geen lezer die daar om maalt. Dat is in ieder geval de ‘werkwijze’ van de gevestigde waarden Vanhee of Vermoere. Maar blijkbaar ook die van newbie Vantomme. (zie http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BR3DBHFR)

‘Nog voor het einde van de solden kunnen de Kortrijkse handelaars al terugblikken op een nog betere soldenperiode dan vorig jaar. Het winkelcentrum K deed maar liefst tien procent beter dan vorig jaar, en ook in de winkelstraten is er goed verkocht.’, schrijft Evelien. Waar zij die wetenschap vandaan heeft, vertelt ze er niet bij maar uit wat volgt, mogen we aannemen dat centrummanager Decramer haar bron is. Haar duim of grote teen is ook een mogelijkheid. In feite maakt het niet zoveel uit omdat voor die ’10 procent’ nergens door niemand bewijzen aangedragen worden. Het is blijkbaar voldoende dat Decramer of een andere nitwit met een ronkende titel wat onzin uitkraamt om geloofd te worden. Wat Decramer vertelt, is namelijk juist. Punt. Enfin, voor de journalisten toch. Geen haar op hun hoofd dat eraan denkt om Decramer eens te vragen waar hij die 10 procent vandaan heeft. Heeft hij de handelaars ondervraagd naar hun inkomsten van dit en vorig jaar? En wie heeft hij dan precies bij dat onderzoek betrokken? Betreft het 10 procent meer inkomsten of 10 procent meer verkopen? Of 10 procent meer bezoekers? Vragen die een journalist zou kunnen stellen maar nooit doet. Om de eenvoudige reden dat de Kortrijkse pennenlikker dat nooit doet. Vanhee niet, Vermoere niet en ook Vantomme niet. Het journaille van het Laatste Nieuws is overigens geen haar beter. Misschien heeft het iets met het drinkwater alhier te maken.

Het winkelcentrum K trok vorig jaar in de soldenperiode meer dan 500.000 bezoekers, maar eind vorige week werd dat aantal al overschreden en dus stevent het af op een record. ‘Wij verwachten dat we maar liefst 10procent beter gaan doen dan vorig jaar’, zegt Yvan Devlaminck van winkelcentrum K. ‘Het regenachtige weer was een belangrijke factor, maar wij merken ook dat ons winkelcentrum steeds bekender wordt en dat onze bezoekers steeds van verder komen. Zeker de Franstaligen beginnen nu ook de weg naar ons te vinden.’ schrijft Evelien. Hoe die 500.000 bezoekers geteld werden zegt teller van dienst, manager Devlaminck van het Gouden Kalf, niet. En, getrouw aan de consignes die ze kreeg van haar grote voorbeelden, Vermoere en Vanhee, vraagt Evelien het ook niet. Ondertussen trekt bedevaartsoord het Gouden Kalf, in het eerste bestaansjaar, volgens Devlaminck, trouwens al meer bezoekers dan de grot in Lourdes. Van een mirakel gesproken!

Daarna is het weer de beurt aan met gemeenschapsgeld betaalde positivo Decramer. Die vertelt zonder blikken of blozen: ‘De handelaars in het winkelcentrum hebben dus zeker niet te klagen, maar ook de handelaars uit de winkelstraten zijn in het algemeen tevreden. De solden zijn fantastisch gestart en daarna is het ook goed geweest. Op echt regenachtige dagen was er weliswaar een dip, maar toch zullen deze solden toch beter geweest zijn dan vorig jaar. In verschillende winkels zijn er wel wat zomersolden blijven liggen, maar dat wordt dan gecompenseerd door de vele winterartikels die al over de toogbank zijn gegaan.’  Normaal krijg je dan een reeks statistieken en tabellen waarvan je begint te duizelen, over je uitgeschud, maar in Kortrijk is zoiets niet nodig, weet Decramer. Kortrijkse ‘journalisten’ trekken toch nooit in twijfel wat je uitbazuint. Evelien laat hier ook dé kans liggen om de beweringen van Decramer met eigen onderzoeksresultaten te illustreren. Of tegen te spreken. Een ronduit stuitende houding die ze met de rest van het journalistieke heir van Kortrijk gemeen heeft.

Maarten Decramer besluit met: ‘Ook de handelaars in de winkelstraten merken dat ze steeds meer klanten krijgen uit andere regio’s en provincies. ‘In vijf jaar tijd is Kortrijk veel veranderd. Het is veel aantrekkelijker geworden. Daarom zijn initiatieven als ‘Petit Paris’ zo belangrijk. Op 14 juli zijn hier veel Franstaligen geweest. De handelaars voelen dat nu nog niet aan hun kassa, maar op lange termijn zullen ze dat wel merken. De mensen moeten hier eerst eens geweest zijn om te zien wat er hier allemaal is.’ Vrij vertaald betekent dat: “eigenlijk gaat het niet zo goed met het Gouden Kalf en al zeker niet met de impact van ervan op de wijde omgeving. In de onmiddellijke nabijheid van het winkelcentrum valt het nog redelijk mee, maar daarbuiten is het echt huilen met de pet op. Het probleem is vooral dat ze hun portefeuille niet opentrekken. We kunnen enkel bidden dat het in de toekomst anders wordt.” De vraag blijft overigens of die bezoekers die nu niet kopen ooit wel terugkomen. Wat ze in Kortrijk vinden, vinden ze namelijk net zo goed ergens anders. In het Gouden Kalf al zeker want daar bestaat 80% van de winkels uit ketens. Waarom zou je daar in godsnaam nog voor terugkomen?!? En wat hebben de handelaars aan de wetenschap dat het ‘op lange termijn beter wordt’ als hen nu al het water tot aan de lippen staat?!? Maar blijkbaar mag in de krant enkel de Blijde Boodschap worden verkondigd. En daar hebben we in Kortrijk de geknipte journalisten voor. Vanhee en Vermoere kunnen op beide oren slapen: hun opvolging is verzekerd.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.